Queen - A Day at the Races
Patou řadovou desku skupina Queen vydala roku 1976. Deska však vznikala společně se svou předchůdkyní A Night at the Opera, která vyšla o rok dříve. Kytarista Brian May v rozhovoru uvedl, že chtěl, aby obě desky vyšly současně, protože vznikaly společně a odpovídají stejnému období ve vývoji kapely. May se zároveň obával, že veřejnost měla pocit, že kapela kopíruje sebe samu.
Název desky si Queen vypůjčili stejně jako u své čtvrté desky od bratří Marxů, americké komediální skupiny z třicátých let, kteří natočili dva stejnojmenné filmy. Album je kompoziční, písně na sebe navazují a společně v daném pořadí zní jako celek. Tuto desku si kapela produkovala sama, což znamená, že nesli finanční náklady i organizaci celého nahrávání, od výběru studia až po prodej desky.
Na desce A Day at the Races se nachází deset skladeb. Album uvádí velkolepé intro začínající gongem, následuje Mayova kytara. Riff je vypůjčen ze sedmé písně této desky White Man. Na intro navazuje svižná Tie your Mother Down, která pochází z dílny Briana Maye, zpívá jí Freddie Mercury a o vokály se postarali bubeník Roger Taylor a kytarista Brian May. Touto písní kapela často začínala koncerty. Kytarista uvedl, že pro tento účel byla i napsána.
Druhou v pořadí je melancholická balada Take My Breath Away, kterou uvádí bohaté Mercuryho vokály a klavír. Celá Skladba je v mollové tónině, zpívá jí Freddie Mercury a sám ji i složil.. V rozhovoru uvedl, že když jí měl poprvé zpívat v Hyde parku, měl strach, zda to jeho hlasivky na živo unesou.
Long Away byl první singl,jehož autorem i zpěvákem je kytarista Brian May. V této písni odložil svou kytaru Red speciál a hrál na dvanáctistrunnou elektrickou kytaru Burns.
Čtvrtý song The Millionaire Waltz je často srovnávám s Bohemian Rhapsody. Na rozdíl od Bohemian Rhapsody ji složil May. Vokálně není tak pestrá, ale z hlediska aranžmá je podobně komplikovaná, zejména častými změnami tempa. Mercury tuto skladbu přirovnal ke Straussovu valčíku a dodal, že by Queen tento song mohli dát na kterékoliv své album.
You and I je jedinou skladbou basisty Johna Deacona na této desce, celkově teprve třetí. Tuto píseň kapela nikdy nehrála naživo, což je škoda. Je to chytlavá popová skladba.
Píseň Somebody to Love vyšla jako první singl této desky a zároveň je hlavní písní tohoto alba stejně jako na předchozí desce A Night at the Opera, Bohemian Rhapsody. Somebody to Love složil Freddie Mercury a zpívá také hlavní vokální part, ale velmi důležité jsou v této skladbě i vedlejší vokály, které zpívají všichni tři zpívající členové kapely, s Mercurym ještě Roger Taylor a Brian May. V tomto singlu Mercury, May a Taylor vrstvili své hlasy, aby dosáhli dojmu gospelového sboru. V této písni je mnoho povedené harmonie a queenovské kytary spolu s velkolepým Mayovým kytarovým sólem. Propagační video prolíná záběry ze studia v Sam East Record a živého vystoupení v Hyde parku. Ve studiu jsou z estetického hlediska kolem mikrofonu všichni čtyři protagonisté kapely, ale John Deacon nezpíval. Tento singl byl také zařazen na první greatest desku skupiny v roce 1981.
White Man je skladba Brian Maye. Tvrdá rocková balada není moc chytlavá a označila bych ji za nejslabší místo desky. Bývá označována za jednu z nejtěžších skladeb Queen tematicky i hudebně. Její rif byl využit do intra této desky.
Kratší píseň Good Old-fashioned Lover Boy považuje Mercury za jedno ze svých varietních čísel. Přirovnává ji třeba k podobně komediální skladbě Seaside Randezvouse ze sesterského alba A night at the Opera. Jednoduché zpěvné piáno, přitažlivý rytmus, Mercuryho jemný hlas, bohaté vokály v refrénu. Tato píseň je sice uklidňující a vcelku obyčejná a jednoduchá, představuje však typickou skladbu Queen. Song začíná jemným klavírem a Freddieho vokálem, přidávají se bicí a kytara a následuje sborový refrén, který vyústí v nádhernou harmonii a prolínání hlasů. Celou skladbou v pozadí provází Mercuryho klavír.
Drowse je jedinou skladba bubeníka Rogera Taylora na této desce. Oproti jiným jeho skladbám je tento kousek velmi měkký, většinou jsou jeho písně nejtvrdší na desce. Píseň zpívá celou sám a dokonce si nazpíval i vedlejší vokály. Mercury o této písni řekl, že je bručivá.
Poslední romantická balada Teo Torriatte, anglický název Let Us Cling Together, je opravdová třešinka na dortu. Tento song napsal Brian May pro japonské fanoušky, protože právě v této zemi měli Queen největší úspěch, Japonci je doslova zbožňovali. Je to jeden z jeho nejlepších kousků. Teo Torriatte je zajímavá i tím, že některé její části, hlavně refrény, zpívá Mercury v japonštině, na konci se k němu přidá sbor. Na klavír hraje netradičně kytarista Brian May. Tato skladba je velmi emotivní a působivá. Freddieho hlas dosahuje velmi vysokých poloh a to i při živých vystoupeních, což je velmi hlasově náročné. Teo Torriatte končí stejnou kytarovou melodií jako intro, které uvádí celou desku. Takže má album rámcovou kompozici.
Desku kapela nahrávala ve třech studiích: The Manor, Wessex a Sarm East. V Anglii vyšla 10. prosince 1976 a umístila se na první příčce. V Americe ji vydali 18. prosince 1976 a umístila se pouze na 5. místě. Tato deska byla v Anglii oceněna jako zlatá a Americe jako platinová. Jako největší skvosty z této desky hodnotím Somebody to Love, Good old-fashioned Lover Boy a Teo Torriatte a jako nejslabší místa Drowse a White Man.